BIST9.716,77%-0,05
USD32.5459%0.03
EURO34,9621%-0.03
ALTIN2.438,95%0.11

Kuzey Marmara Otoyolu Ülkenin Ağırlık Merkezinin Ana Ulaşım Damarlarından Olacak!

Prof. Dr. MEHMET FATİH ALTAN

Abone OlGoogle News
04 Aralık 2020 15:59

İstanbul Aydın Üniversitesi Öğretim Üyesi ve AFAM Müdürü Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan ve İstanbul Ticaret Üniversitesi’nden araştırmacı Mehmet Çağrı Kızıltaş Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul 3.Boğaz Köprüsü ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu.

Prof. Altan ‘Marmara Bölgesinin ülkemizde ekonomi, sanayi ve istihdam açısından müstesna konumu bilinen bir gerçek. İstanbul hakeza ülke nüfusunun nerede ise 5’te 1’ini ihtiva ediyor. Bunun bir de Bursa, İzmit, Balıkesir, Tekirdağ ve Sakarya gibi diğer milyonluk şehirleri de var. Ayrıca İstanbul-Ankara-İzmir üçgeni de Marmara Bölgesinin önemli bir kısmı ile nispeten doğu ve güney komşuluklarını içeriyor. Yani esasen bu bölge ve çevresi, Avrupa coğrafyasında da az görülen bir konum ve ağırlığa sahip’ dedi.

Araştırmacı Kızıltaş ise ‘Bütün bu kümelenmeyi çevreleyen birkaç büyük bağlantı linki söz konusu. Birisi İstanbul-İzmir otoyolu, diğeri İstanbul-Ankara yüksek hızlı demiryolu hattı, bir diğeri inşası süren Çanakkale Boğazı Köprüsü ve bağlantı yolları, bir diğeri ve belki de en önemlisi ise Kuzey Marmara Otoyolu’ ifadesini kullandı. Devamında ise ‘Marmara bölgesinin ve Marmara denizinin otoyol ve yüksek hızlı demiryolu marifeti ile kapalı bir şebeke olarak birbirine bağlanması da söz konusu. Tabi bu şebeke, çevre ile de önemli bağlantı yollarına sahip olacak’ dedi.

Prof. Altan ‘böylesine önemli bir bölge ve merkezliğin insanların ve malların en etkin ve verimli bir şekilde taşındığı, bilgi ve iletişim teknolojisi ve bunların altyapısının en etkili, hızlı ve hacimli olduğu, gerek üretim gerek temin gerek ham madde gerekse son pazara kadar her şeyin olabilecek en iyi şekilde konumlandığı ve bağlantılandığı bir yapıya kavuşturulması gerekmektedir. Buna yönelik de yoğun çalışmalar yapıldığı bilinmektedir. Kuzey Marmara Otoyolu bunun en önemli halkalarından birisidir’ dedi.

Kızıltaş ise ‘3.Boğaz Köprüsü bu otoyolun en önemli kesimi idi. Bilindiği üzere birkaç yıl önce açıldı. Açıklığı, yüksekliği, genişliği itibariyle dünyada önde gelen bir yapı. Kendine has bir mimari tasarımı var. Üzerinden raylı sistem de geçmesi söz konusu idi. Ağır tonajlı (tır, kamyon) araçların bu köprüye yönlendirilmesi ile 2.Boğaz Köprüsündeki trafik akımı geneli itibari ile akıcı hale geldi. Bu da çok nispi de olsa 1. Boğaz Köprüsünde de (15 Temmuz Şehitler Köprüsü) bir iyileşmeye neden olmuştur’ ifadelerini kullandı.

Kızıltaş ‘Marmaray ve Avrasya Tüneli çok önemli sosyal projeler. Belli girdi çıktıları farklı açılardan değerlendirilebilir olsa da kimse bu noktayı inkâr edemez. Ancak bazı projeler ise meyvelerini daha uzun dönemde veriyor, bütünlüklü bir algı ile bakıp proje faydalarını ve maliyetlerini algılamak gerekiyor. Bu, bütün taraflar için böyle. Elbette ki bu noktada proje hizmet ömrü ve faydanın elde ediliş zamanı ve miktarı önemli. Bu anlamda proje uygunluk kararlarında da, karardaki rolleri itibariyle aynı veya farklı olsa da bilim kurulu heyetleri ve raporları düşünülebilir’ dedi.

Prof. Altan ise ‘bu otoyol özellikle yük taşımacılığında Anadolu ve Trakya arasında, daha da geniş perspektifte Avrasya ve Avrupa arasında, Türkiye’nin kalbinden ama İstanbul’u transit geçen bir projedir. Yani devasa bir taşımacılık potansiyelini İstanbul trafiğinden, İstanbul’u da bu yükten koruyacak olan, daha büyük ticaret hacimleri için daha verimli taşımacılığın altyapısını kuran bir projedir’ dedi ve ‘projenin tamamlanmasında artık sonlara yaklaşıldı. Açıldığında yeni bir merhaleye geçilmiş olacak. Ve elbette ki verimlilik ve satha yaygınlık anlamında ücret politikası ve kentleşme etkisi detaylı değerlendirilip planlanmalıdır’ diyerek sözlerini tamamladı.

Prof. Dr. MEHMET FATİH ALTAN

Akit TV köşe yazarı