Türkiye'nin Twitter'a reklam yasağı nasıl işleyecek?

Bahsettiğimiz bu üç sosyal medya ağı, Türkiye’nin yaptığı düzenleme çerçevesinde reklam yasağı ile karşı karşıya kaldı. Resmi Gazete’de yayımlanan Başkanlık kararı ile düzenlemeye uymayan sosyal medya platformlarına getirilen 3. aşama ceza resmen devreye girdi. Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan da temsilci atamayan sosyal medya platformlarına uygulanacak reklam yasağı ile ilgili Twitter hesabından açıklama yaptı.

Twitter için uygulanacak reklam yasağı hakkında açıklama 

Vkontakte, 1 Ekim 2020’de 7253 sayılı kanunda yapılan değişiklikten sonra ilk temsilci atama kararı alan şirket oldu. Kanunda yapılan değişiklik sonrasında YouTube, Facebook, Instagram, TikTok ve Twitter gibi firmalar 10 milyon TL para cezasına çarptırıldı.

Gönderilen ihtar sonrasında 11 Aralık tarihine kadar temsilci ataması yapmayan Facebook, Instagram, Twitter, Periscope, YouTube, TikTok, Pinterest ve LinkedIn 30 milyon TL para cezasına çarptırıldı.

TikTok, YouTube ve Facebook da yakın zamanda temsilci atayacağını duyurdu. Henüz temsilcilik ile ilgili açıklama yapmayan Twitter ve Pinterest için 1 Ekim 2020’de yürürlüğe giren sosyal medya yasasının 3’ncü aşaması olan ‘Reklam Yasağı’, Resmî Gazete’de yayımlandı. 7253 sayılı yasa gereği Türkiye’ye resmi temsilci atamayan yurt dışı kaynaklı sosyal medya şirketleri, artık Türkiye’de reklam alamayacak.

Reklam yasağı uygulamasını BTK, BDDK, TCMB, VDK ve ilgili tüm kamu kurumları denetleyecek. Reklam veren şirketlere de ceza kesilecek.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Fatih Sayan, Resmi Gazete’de yayımlanan ‘reklam yasağı’ ilanını duyurarak açıklama yaptı. 

Sayan, Türkiye’ye temsilci atamayı ve yükümlülükleri yerine getirmeyi kabul eden sosyal ağ şirketlerine teşekkür etti.

Fatih Sayan, Twitter ve Pinterest’in de gerekli adımları atmasını beklediklerini söyledi.

Sayan, “Lakin milletimizin; verilerini, gizliliğini ve haklarını korumak için ne gerekiyorsa yapmaya kararlıyız. Dijital faşizm ve kural tanımazlığın Türkiye’de hakim olmasına asla müsaade etmeyeceğiz.” ifadelerini kullandı.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu da reklam yasağının devreye girmesinin ardından açıklama yaptı.

Karagözoğlu, Twitter’dan yaptığı açıklamada, “Yasa gereği temsilci atamayan sosyal ağlar için reklam yasağı başladı. Gerekli hassasiyeti gösteren tüm şirketleri tebrik ediyorum” dedi.

Karagözoğlu, reklam yasağından itibaren 3 ay içinde yükümlülükler yerine getirilmezse internet trafiği bant genişliği daraltmaların başlayacağını hatırlattı.

“Ülkemizdeki 55 milyon sosyal medya kullanıcısının haklarını sonuna kadar koruyacağız” diyen Karagözoğlu, temsilci atamayanşirketlere adım atma çağrısı yaptı.

Temsilcilik atamasını gerçekleştirmeyen şirketler, Nisan 2021’de yüzde 50 bant genişliği daralması cezası uygulanacak. Mayıs 2021’de ise şirketler temsilci atama konusunda herhangi bir adım atmazsa yüzde 90 bant genişliği daralması cezası ile karşı karşıya gelecek.